17 July, 2011

RUTIN HUJUNG MINGGU



Sudah menjadi lumrah bagi ibu bapa yang anak-anak mereka masih di bangku sekolah, hujung minggu bagaikan sudah termaktub menjadi milik anak-anak mereka.Bagi anak-anak yang masih tinggal bersama dengan keluarga, hujung minggulah masa untuk meriuhkan suasana di rumah. Riuh oleh suara si ibu yang mengarahkan itu dan ini yang  dianggap 'membebel' oleh anak-anak; riuh dik suara adik menangis kerana disakat oleh si kakak atau si abang dan sebagainya... Memang 'happening; kata Mat Salleh...:)

Bagi mereka yang anak-anaknya tinggal di asrama pula, hujung minggu ialah masa untuk .menlepaskan rindu  kepada anak-anak setelah tidak bertemu kira-kira 2 minggu atau ada yang tidak berjumpa dengan anak masing-masing selama sebulan  dan ada yang lebih dari itu... Kalau anak itu belajar di sekolah yang tidak jauh dari rumah, itu tidak mengapa. Tapi cuba bayangkan jika seorang belajar di utara Semenanjung, manakala anak yang lain pula menyambung pengajian di selatan.... Berhujung minggu di atas jalan rayalah nampaknya ibu bapa berkenaan. Oleh itu, seharusnya ibu  bapa merancang  perjalanan dan pertemuan dengan anak-anak, supaya dapatlah mewujudkan situasi MENANG-MENANG...

Ok, sekarang tibalah masanya untuk bercerita tentang kegiatan hujung minggu saya pula... Ketika ini, saat saya sedang mengemas kini blog ini, saya berada di dalam kereta.dalam perjalanan Jasin untuk melawat anak yang ke-4, Asyraf. Dari Batu Pahat kira-kira pukul 9.40 pagi. Sudah hampir dua jam di dalam kereta. Dah panas junga punggung rasanya ni, apatah lagi kalau 4 atau 5 jam dan lebih...haha! Selepas itu, hendak ke bandar Melaka  pula untuk menghantar nak ke -3, Hadi yang akan menaiki bas ke P.Jaya setelah balik bercuti hujung minggu semalam.. Tak mengapalah cikgu Ani... itulah rutin sebagai ibu /bapa selagi anak-anak masih menuntut. Kalau dah habis belajar, lainlah ceritanya pula, kan? Reda dan halalkanlah segala pengorbanan untuk mereka. Caiyok,caiyok! (Apa tu? haha!)

Hadi sudah berada di dalam perut bas Mayang Sari...
Putih...he2! Baru selesai mununaikan solat Asar di surau tol Jasin....

No comments:

Post a Comment

Bertaubatlah sebelum terlambat...

Hanya Untukmu

Hanya Untukmu
Selamat Hari Lahir...

Realiti: Lalu Lintas Blog

Total Pageviews