01 August, 2011

PUASA, JANGAN TAK PUASA!!




Assalamualaikum.

Alhamdulillah, kita mula berpuasa pada hari ini. Allah masih memberikan ruang dan peluang kepada kita untuk mengaut sebanyak-banyak pahala atau ganjaran sepanjang bulan ini. Ikhlaskan hati dan sucikan jiwa ; segala ibadah yang dilakukan hanya kerana Allah.

Hari pertama berpuasa pada hari ini, saya bangun pukul 4.15 pagi. Terlebih 15 minit daripada masa penggera pada telefon bimbit saya. Sebelum itu saya sudah terjaga beberapa kali, tapi rasa berat pula mata nak dibuka, mungkin kerana minda sudah diset untuk bangun pada pukul 4.00 pagi. Maka beroperasilah saya di dapur ; bunyi gedebak gedebuk dan  berdengkang-dengkung dari dapur saya memecah hening pagi... Ya, suasana di taman perumahan agak sepi.. Mungkin mereka sudah selesai bersahur atau masih belum tersedar daripada lena.... 

Masakan dah siap. Sambal udang, sambal sardin (untuk Aiman yang tak makan udang...), dan sayur sawi masak bening...
Tiba-tiba Aiman  muncul di dapur. 
"Bu, Aiman terjaga pukul 3.00 pagi tadi ...," kata Aiman.
"Ya?" jawab saya pendek lalu terus mengarahkan Aiman supaya mengejutkan ahli keluarga yang lain.
Mula-mula, kejutkan Kak Long, untuk buat air, tapi yang bangun suami saya.. Yang terakhir bangun, Asyraf. Bukan main susah nak mengejutkannya. Saya sempat membunuh seekor nyamuk yang kekenyangan pada tangannya. Tidur lena betul dia!

Kali ini, hanya 5 orang ahli keluarga  yang dapat bersahur bersama-sama. Yang tiada tentunya Syuhada dan Hadi. Terfikir juga, apalah yang dimakan oleh anak-anak saya berdua tu... Memang terasa ketiadaan mereka. Ini gambar yang saya postkan di wall (FB) Syuhada dan didedikasikan juga untuk Hadi. Comel ya?



 Sahur kami tetap meriah dan ceria; kami berbual dan sempat juga saya, suami dan Aiman berbalas2 pantun. Pantun 2 kerat dan untuk suka-suka sahaja. Asyraf menyumbangkan serangkap pantun. Wahida pula membisikkan pantunnya pada Aiman. Haha! Esok tak tahulah macam mana keadaannya....










 

4 comments:

  1. Selamat berpuasa kak Ani..agk2 penuh x thn ni?? :D

    ReplyDelete
  2. Selamat berpuasa juga buat Yanti. Boleh penuh, rasanya,I nsya-Allah....:))
    Mcm mana berpuasa di sana, ok tak?

    ReplyDelete
  3. Hehe, sempat lg balas2 pantun masa sahur?

    ReplyDelete
  4. Sempat je...haha! Tapi pagi tadi ,tinggal bertiga je sahur...:(

    ReplyDelete

Bertaubatlah sebelum terlambat...

Hanya Untukmu

Hanya Untukmu
Selamat Hari Lahir...

Realiti: Lalu Lintas Blog

Total Pageviews