20 December, 2011

HARI KELUARGA @ FAMILY DAY (CHERATING; 16-18 DISEMBER 2011)


Assalamualaikum.

Kali ini saya nak bercerita  (menulis karangan..) tentang hari keluarga pulalah ya....

Hari Keluarga Musa dan Saliam  menghimpunkan 3 generasi Allahyarham/ Allahyarhamah abah dan emak saya. Majlis 
yang bertempat di Mercu Beach Resort, Cherating , Pahang ini sederhana tetapi meriah sunggguh. Saya sekeluarga terpaksa bertolak dari B.Pahat lebih awal daripada yang lain kerana mengambil kak Long dan Hadi di kampus masing2. 
      Menempuh hujan lebat di pertengahan jalan menyebabkan timbul kebimbangan di hati kalau2 jalan menuju ke destinasi dilanda banjir . Alhamdulillah, walaupun terpaksa melalui jalan yang ditakungi air, akhirnya sampai juga kami di resort itu kira2 pukul 4.30 petang. Along Linda sekeluarga serta adik2nya dan keluarga masing2 , abang Zahar sekeluarga, k.Lang dan anak2 serta cucunya telah pun sampai. Yang masih belum sampai Linda, Onie dan Khairul dengan keluarga masing-masing.
Ramainya kanak2! Ke sana sini berkejar2an, sambil menjerit keriangan. Walaupun hujan, mereka tetap mandi-manda di dalam kolam renang di depan chalet. Anak siapalah tu...? Merekalah cucu-cucu saudara saya! Dah tua rupa2nya saya! Haha! 
     Macam2 acara diadakan sebagai aktiviti Hari Keluarga ini. Malam pertama, acara perasmian. Tak sangkalah pula saya kena menyampaikan ucapan... Hentam sahajalah labu...!  Saya tertarik dengan cadangan Pengerusi (Wahab) tentang penubuhan koperasi keluarga kami. Bagus ideanya jika berjaya dilaksanakan. Ada tayangan video tentang salasilah keluarga, permainan teka simpulan bahasa menggunakan bahasa isyarat dan acara tukar2 hadiah. 
Esoknya, acara sukaneka . Syuhada jadi AJK bahagian ini. Ada 3 kategori iaitu untuk kanak2, remaja dan dewasa serta kategori khas untuk pasangan suami isteri. Hmm...bagus! Tapi saya taklah menyertai semua acara tersebut. Adakalanya, saya dan suami keluar ke bandar yang berdekatan seperti Gebeng kerana hal tertentu dan ada ketikanya pula suami tertidur keletihan semasa acara sedang dijalankan. Maka, saya hanya mendengar anak2 dan anak2 buah seronok bercerita tentang acara yang dah berlangsung..
 Malam kedua,  barbeque @ BBQ ayam dan ikan cencaru. Seronok melihat kerjasama yang ditunjukkan anak2 saudara dan cucu2 saudara saya tu... Tiupan angin pantai terlalu kencang maka untuk mengelakkan bara api daripada terpadam, macam2 cara mereka lakukan. Nazri terpaksa  menggunakan tuala untuk menghalang tiupan angin. Akhir sekali, selepas makan, upacara penyampaian hadiah. Yang paling seronok tentulah anak-anak kecil.
     Cuaca pagi Ahad masih lagi mendung. Bermula dengan hujan rintik2, dan bersambung dengan hujan yang agak lebat. Tiba-tiba, lima beradik (anak2 saya!) berlari dengan lajunya   ke arah kami yang sedang berbual-bual. Rupa2nya sedang mereka bergambar sakan di pantai, hujang turun dengan lebatnya menyebabkan mereka terpaksa berlari dengan laju ke dewan makan resort yang agak jauh dari pantai. Bagaimanapun, peristiwa yang paling mencemaskan ialah apabila Ida (isteri Emi, anak saudara saya) berlari2 sambil menangis  datang ke arah Wahab dan mengadukan sesuatu. 
Suspens betul! Kami berkejar ke arah biliknya kerana menyangka berlaku perkara yang buruk... Dua orang anaknya (seorang bayi 3 bulan) terkunci dari dalam. Memang mendebarkan.  Alhamdulillah, pintu sliding berjaya ditolak oleh Iwan (anak saudara) dan anaknya selamat.
     Pukul 9.30 pagi- masa untuk bertolak pulang. Pada asalnya nak balik pukul 7 pagi sebab nak menghantar k.Long dan Hadi ke kampus, tapi tak jadi pula sebab kelas Hadi petang Isnin, manakala k.Long pula, tuang.... Jadi kami sekeluarga pulang ke Batu Pahat. Moga bersua lagi pada tahun hadapan. Insya-Allah.  :)       
   
     

Hadiah saya (Drp Along Linda)
Yang dihormati....bla bla bla....
Acara untuk kanak-kanak

BBQ: .Apa yang penting? Tentulah, KERJASAMA!!!!
Sebelum kehujanan....
Lelaki dewasa bersedia untuk acara teka huruf....


Pertandingan mencari duit syiling di dasar kolam...
Acara 'Jalan Gorila'..
Menyampaikan hadiah...

Gambar kenang2an...

    

4 comments:

  1. BEST BEST BEST! :D :D :D

    Mesti semua orang gelakkan kitorang kan. Masa kitorang berlarian dari pantai tu. Kelakar gila kot. :))

    ReplyDelete
  2. Semua terkezuttt... Tiba2 je muncul korang dari mana entah...he2!

    ReplyDelete

Bertaubatlah sebelum terlambat...

Hanya Untukmu

Hanya Untukmu
Selamat Hari Lahir...

Realiti: Lalu Lintas Blog

Total Pageviews