10 December, 2011

KHASIAT AIR ZAM ZAM

Sudah dua hari saya sakit perut dan lenguh2 di kaki. Ke farmasi sudah, ke klinik pun sudah.Minyak Hurix dan Dakam pun sudah saya sapukan.
Tapi, sakit tak baik2 juga. Ketuk2 perut, lompang...banyaknya angin!!! Semasa begerak ke sana sini, tak terasa sakitnya, tapi apabila nak berehat je, aduh, sakitnya...! Dua penyakit menyerang dalam satu masa. Hmmm...hanya Allah yang tahu...
Entah mengapa, petang itu, menjelang waktu Maghrib , ketika saya sedang duduk terbongkok-bongkok menahan sakit, terpandanglah saya akan air zam zam yang ada di atas meja ruang tamu ni.... Saya sudah maklum akan kehebatan air zam zam. Mengapa saya tidak terfikir untuk menggunakan air zam zam sebagai ubat, sedangkan kehebatan air ini telah dinyatakan di dalam al-Quran dan telah diperakukan kesahihannya oleh ilmuwan Islam dan saintis dunia.


Syaikh ‘Abdul ‘Aziz bin Baz  -rahimahullah- pernah ditanya, “Apakah ada hadits sahih yang menjelaskan mengenai khasiat air zam-zam?”
Beliau –rahimahullah- menjawab, “Telah terdapat beberapa hadits shahih yang menjelaskan mengenai kemuliaan air zam-zam dan keberkatannya.
Dalam sebuah hadits shahih, Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam menyebut air zam-zam,
إِنَّهَا مُبَارَكَةٌ إِنَّهَا طَعَامُ طُعْمٍ
Sesungguhnya air zam-zam adalah air yang diberkati, air tersebut adalah makanan yang mengenyangkan.”[2]
Ditambahkan dalam riwayat Abu Daud (Ath Thoyalisiy) dengan sanad jayyid (bagus) bahwa Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallammengatakan,
وَشِفَاءُ سُقْمٍ
Air zam-zam adalah ubat dari rasa sakit (ubat penyakit).
Maka, dengan keyakinan yang teguh, saya pun, menuangkan air zam zam ke atas tapak tangan lalu menyapunya pada kaki sebelah kanan sambil berselawat. Seterusnya kaki sebelah kiri pula. Saya yakin bahawa sesungguhnya, Allah mendengar rintihan saya kerana Allah Maha Pengasih. Saya mengurut2 kaki yg lenguh. . Dan yang terakhir, perut yg penuh gas itu pula saya lumurkan dengan air di tapak tangan.

Dengan izin Allah, beberapa minit kemudian, semua kesakitan yang saya tanggung, hilang tiba-tiba.
Alhamdulillah...Ya Allah... Terima kasih ya Allah...Banyak sungguh nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku...

"Memohon kepada-Nya semua yang di langit dan di bumi setiap hari dalam setiap      
 urusan, Maka nikmat Tuhan (Allah) kamu yang manakah yang kamu dustakan?"
                 (Surah ar-Rahman:55-30)

Telaga Zam Zam Makkah al-Mukarramah



Molekul Air Zam Zam

No comments:

Post a Comment

Bertaubatlah sebelum terlambat...

Hanya Untukmu

Hanya Untukmu
Selamat Hari Lahir...

Realiti: Lalu Lintas Blog

Total Pageviews